Direktlänk till inlägg 5 december 2013

Lina 5 December

Av Lina Nilsson - 5 december 2013 09:12

Idag är det 5 månader sen begravningen var, jag vaknade sent, var nästintill orörlig fram till 10-tiden.
Gjorde mig iordning och mormor morfar och Micke kom, jag gick undan, jag var svag vilket jag inte ville visa för dom, jag behövde vara stark för dom.

Jag gick upp till Jonas, krampaktigt höll jag hans hatt medans jag såg mig själv i spegeln och tårarna forsade, idag var dagen min bror låg i kistan och vi skulle säga hej då för sista gången, min brors kropp, död, i en träkista.
Jag följer inte med! Tanken kom som en blixt från klar himmel. Jag följer ju inte med på begravningen, det kändes som ett bra alternariv, tills jag kom på att man inte kan svika sin bror så.
Mamma kom upp, sa att det var dags att åka medans jag viska "jag kan inte, jag klarar inte dethär"
"Vi åker och gör dethär tillsammans"
Dags att dra på sig masken, för mormor och morfars skull, jag behövde finnas för dom, väl framme sprang jag nästan upp till kapellet, Jonas var ju där! Möts av en antikvit kista med metallhandtag, familjen hade varit eniga, det var precis den han skulle ha! Den hade hade sagt själv ifall han kunnat. På kistan de vita blommorna med de blåa inslagen som vi valt, det var fint. Fick inte tänka på vad vi egentligen gjorde.
Begravningen började klockan 11. Klockorna ringde och Johanna inledde med att sjunga How I wish you were here, sången så vacker, Johanna så vacker, kan se Jonas nöjda leende "hon sjunger för mig". Han avgudade hennes sångröst! Bagravningen fortsatte med tal och musik, jag är nöjd, vissa saker var med som vi inte bestämt vilket jag är missnöjd med men i stora hela kan jag inte säga att jag är annat än nöjd, tårarna kom fåtal gånger, dom rann ljudlöst ner för kinderna, så varma, brännande. Jag höll mormor i handen hela tiden och det blev dags att lägga blomman, kommer inte ihåg så mycket från det. När allt är slut och vi ska ta vårat sista farväl svimmar mormor framför kistan, jag får precis tag i henne, lilla tunna mormor!

12.15 får alla andra komma, fastrar och farbröder , vänner nya som gamla ! 75 personer kom efteråt!
Jag var där, hade lovat att vara där och möta folket, ta i hand och tacka för att dom kom jag var där men huvudet var någon annanstans. Mamma stannade med mig, ville inte att jag skulle vara ensam

Vissa gick bara in så hej då och gick, andra satt hos honom i timmar, en av hans bästa vänner klarade inte att gå in förrens jag tog honom i handen gick in frågade ifall han klarade det nu, han nickade, jag släppte handen, han bröt ihop, föll ihop på golvet och skrek, bredvid min storebror på golvet.
Hela tiden spelades Johnny Cash på cdspelaren.
Endel frågade varför just Cash, andra bara log, Cash var så mycket Jonas det kunde bli!
När kapellet började tömmas tog jag mamma i handen, vi promenerade över gräsmattan hand i hand. Hem till familjen, hem från Jonas döda kropp, med våra egna delar av Jonas inom oss.

När orden inte räcker till

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Nilsson - 1 mars 2018 00:15

Min brors födelsedag, har varit nere ganska länge nu utan att själv förstått varför riktigt, men igår slog det mig.  Blir såhär inför hans födelsedag, dödsdag, min födelsedag och jul, blir väl som vanligt en snörvligt psykbryt att vakna till och se...

Av Lina Nilsson - 4 oktober 2015 08:59

Det var en tuff dag igår, på många plan. De jagar mig i drömmarna, vet inte vad jag ska göra av informationen. ...

Av Lina Nilsson - 23 mars 2015 22:45

Om jag bara kunde förstå, du lovade att aldrig lämna mig. Dör du dör jag , minns du? Ibland vill jag ge upp, lämna det jag har och komma till dig istället, känns som att allt skulle bli så mycket enklare då. Människor glömmer, de skulle glömma inom e...

Av Lina Nilsson - 1 mars 2015 20:45

Idag är det din dag, 31 år sedan mamma och pappa fick sin son och Cecilia sin efterlängtade lillebror. 31 år sedan min storebror föddes, titeln som han stolt kan bära, ett jobb han utförde utmärkt. Din trettioförsta födelsedag och ingen verkar komm...

Av Lina Nilsson - 13 februari 2015 23:45

Igår var det en som skrev en kommentar som jag tolkade som att min bror inte var riktigt frisk, Fyfan Vad den tog kan jag säga... Negativitet om Jonas får mig att må så mycket sämre än om någon gör mig något, slutade tyvärr med panikångest, skakninga...

Presentation


Lina Nilsson
23
Västervik
Min kamp efter ha förlorat min bror alldeles för tidigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards