Direktlänk till inlägg 16 april 2014

Lina 16 april

Av Lina Nilsson - 16 april 2014 09:28

16 april 2011 12.30
8.30 vakande jag med ett ryck, farmor är död!
Ringde upp till mamma som inte blev så glad då alla låg och sov, men jag var säker, farmor var ju död! Men ingenting, samma som igår..
Jag hade ingen bil denhär dagen, pappa höll på att byta till mina sommardäck. Morgonen gick 12.15 ringer mamma, jag måste ringa pappa det är nära nu, (mamma kom bara på mitt nummer sådär i all hast) jag ringer pappa och försöker vara lugn. "Pappa du måste åka upp till farmor nu" "är det dags nu?" Att behöva berätta för sin pappa att hans mamma precis ligger och dör var inte lätt, just för stunden nog det svåraste jag behövt göra.
12.30 kommer nästa samtal, det var över. Pappa hade inte hunnit fram. Jag ringde igen pappa stod på parkeringen utanför, han visste "är det över nu?"
Roger hade vetat 5 minuter innan farmor gick bort stövla han in, han hade sprungit. Han visste att det var pågång, kände det på sig.
Jag hade ingen bil, en lördag, bänkade fram och tillbaka i lägenheten, jag ville vara med familjen!
Jonas och min kusin ante kom och hämtade mig, men först skulle vi hämta dykartuber till deras paintballförening.
Sedan styrde vi mot edsbruk ocj farmor. Påvägen fick jag ett sms av mitt ex, eller pojkvän kan inte hållas reda på allt.. han jobbade och undrade vad jag gjorde, skrev att jag var påväg att åka och säga hejdå till farmor för sista gången - hälsa...
Framme så bröt jag ihop, mamma pappa, alla fastrar och de flesta farbröder.
Mamma vill att vi går in till farmor, jag vill men jag vill ha Jonas med mig, Jonas däremot vill inte, men jag frågar ifall vi inte kan gå tillsammans? Han följer med, på varsin sida av sängen står vi och båda gråter, det var första gången någon av oss såg en livlös kropp.
Jag går över till Jonas, han behöver mig och jag behöver honom, där står vi, kramar varandra och snyftar, vi har förlorat våran farmor, 84 år gammal, cancern tog henne efter att ha brutit ner henne.
Jag hör röster viskandes utanför, det är mina fastrar, dom har gått förbi utanför och sätt oss, dom tyckte vi var så fina, fina syskon som tog hand om varandra i sorgen, kramades sådär som bara han kunde, mitt huvud vid hans bröst och ena armen runt mig medans jag mer krampaktigt höll om honom, jag behövde tröst samtidigt som jag var tvungen att ge. Men jag hade Jonas där,bara han var där var jag trygg och jag visste att han tog hand om mig, han var den jag behövde.
Mamma kom in och krama om oss båda, jag klappade farmor över ansiktet och sa hejdå, hon var fortfarande varm! 3 timmar efter. Hon hade så hög feber att den inte hunnit gå ner, febrig och gul.
Begravningsbyrån kom, stoppade okänsligt ner henne i en liksäck och körde iväg henne man kunde se näsan, magen med alla tumörer och fötterna sticka upp när dom bar henne förbi oss där vi satt och drack kaffe.

Idag, 16 april 2014 7.30 började min morfars operation, njurcancer.
Njuren ska bort, tumören ligger nära kroppspulsådern som har blivit en risk.
Om det inte blivit något ändrat är op, klar om ca 30 minuter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Nilsson - 1 mars 2018 00:15

Min brors födelsedag, har varit nere ganska länge nu utan att själv förstått varför riktigt, men igår slog det mig.  Blir såhär inför hans födelsedag, dödsdag, min födelsedag och jul, blir väl som vanligt en snörvligt psykbryt att vakna till och se...

Av Lina Nilsson - 4 oktober 2015 08:59

Det var en tuff dag igår, på många plan. De jagar mig i drömmarna, vet inte vad jag ska göra av informationen. ...

Av Lina Nilsson - 23 mars 2015 22:45

Om jag bara kunde förstå, du lovade att aldrig lämna mig. Dör du dör jag , minns du? Ibland vill jag ge upp, lämna det jag har och komma till dig istället, känns som att allt skulle bli så mycket enklare då. Människor glömmer, de skulle glömma inom e...

Av Lina Nilsson - 1 mars 2015 20:45

Idag är det din dag, 31 år sedan mamma och pappa fick sin son och Cecilia sin efterlängtade lillebror. 31 år sedan min storebror föddes, titeln som han stolt kan bära, ett jobb han utförde utmärkt. Din trettioförsta födelsedag och ingen verkar komm...

Av Lina Nilsson - 13 februari 2015 23:45

Igår var det en som skrev en kommentar som jag tolkade som att min bror inte var riktigt frisk, Fyfan Vad den tog kan jag säga... Negativitet om Jonas får mig att må så mycket sämre än om någon gör mig något, slutade tyvärr med panikångest, skakninga...

Presentation


Lina Nilsson
23
Västervik
Min kamp efter ha förlorat min bror alldeles för tidigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards